Thursday, December 19, 2019

BBM3410Satu2019: Facebook Rumusan Bab 4 Minggu 8



Ada apa di sebalik Bab 4 Strategi Komunikasi? Jom baca untuk ketahui lebih lanjut 👇👇👇

Tarone (1980: 420) menyatakan strategi komunikasi digunakan oleh pelajar bagi mengujarkan sesuatu kod bahasa sasaran ketika peraturan sistematik bahasa sasaran bentuk dibentuk. Namun demikian, Selinker (1972) berpendapat pendekatan yang digunakan dalam komunikasi antara satu sama lain merupakan strategi komunikasi. Selain itu, komunikasi juga dapat dilakukan dalam kumpulan kecil dan kumpulan besar. Malah, komunikasi juga boleh berlaku mengguna peralatan digital untuk menyampaikan mesej dengan lebih efektif dengan melibatkan emosi seseorang penutur. Kebiasaannya, komunikasi sering berlaku dengan penggunaan strategi yang bersesuaian seperti masa, tempat dan keadaan selain penggunaan bahasa badan atau bahasa isyarat.


Hasil kajian yang dilakukan oleh Weber & Grauer (2019) menunjukkan bahawa dalam komunikasi terdapat strategi inovasi yang dapat meninggalkan kesan positif dalam setiap penyampaian mesej. Kajian beliau juga hampir sama dengan kajian yang dilakukan oleh Hue (2017) menjelaskan bahawa dalam kehidupan manusia, komunikasi adalah penting. Hue (2017) juga menerangkan bahawa strategi komunikasi yang dilakukan perlu mempunyai mesej yang jelas dan tidak mempunyai sebarang keraguan sehingga disalah anggap oleh para pendengar.


Strategi komunikasi dapat dilakukan dalam apa jua keadaan kerana ia dapat memberi peluang kepada semua kerana mesej dapat difahami dengan jelas (Zerfass et al. 2018). Selain daripada itu, kajian yang dilakukan oleh Zerfass et al. (2018) juga mempunyai persamaan dengan kajian yang dilakukan oleh Heida et al. (2018), Ruler (2018) dan Werder et al. (2018) yang menjelaskan bahawa strategi komunikasi adalah pemangkin kepada segala paradigma disiplin. Perkara demikian kerana strategi komunikasi merupakan perkara penting dalam kehidupan semua lapisan masyarakat.


Tambahan lagi, setiap strategi yang di aplikasikan oleh masyarakat dalam kehidupan sama ada secara formal atau tidak formal digunakan dengan berkesan agar mesej komunikasi dapat difahami oleh semua pihak. Namun demikian, Normaliza Abd Rahim et al. (2018) dalam kajiannya mendapati strategi komunikasi yang dilakukan kepada kanak - kanak lebih menjurus kepada aspek budaya dan nilai sosial. Kajian Normaliza Abd Rahim et al. (2018) hampir sama dengan kajian Normaliza Abd Rahim et al. (2017) yang melihat nilai boleh diperluaskan melalui strategi komunikasi yang dilakukan secara berterusan.


            Menerusi kajian Winkler & Etter (2018) berpendapat bahawa strategi komunikasi adalah idea penyampaian yang berkesan yang boleh diterima dalam pelbagai situasi dan keadaan. Kajian yang dijalankan hampir sama dengan kajian yang dilakukan oleh O’ Conner et al. (2018) mengenai pendekatan dimensi rangkaian pelbagai ke arah strategi komunikasi yang lebih efektif. Antara strategi komunikasi yang dikaji ialah komunikasi pengiklanan, komunikasi korporat, komunikasi organisasi dan perhubungan awam. Oleh itu, setiap strategi komunikasi memainkan peranan penting dalam proses komunikasi dalam setiap penyampaian mesej kepada khalayak. Kajian beliau juga disokong oleh Ruler (2018) yang mengatakan O’ Conner et al. (2018) menekankan kepada strategi komunikasi yang dapat menggambarkan perkembangan minda dan idea terhadap sesuatu perkara. Namun demikian, Volk et al. (2018) mengemukakan cadangan bahawa konsep utama dalam strategi komunikasi boleh digunakan oleh semua pihak sama ada secara formal atau tidak formal. Malah, komunikasi juga boleh berlaku dalam bentuk penceritaan, penulisan ataupun teks.


            Strategi komunikasi juga digambarkan sebagai refleksi elusive yang mempunyai konsep yang mudah difahami sepertimana yang dinyatakan oleh Norhhaft et al. (2018). Daripada kajian mendapati bahawa kajian beliau hampir sama dengan kajian yang dilakukan oleh Volk et al. (2018), Ruler (2018), O’ Conner et al. (2018) yang memberi fokus kepada kepentingan strategi komunikasi dalam pembentukan sahsiah diri penutur yang menyampaikan mesej yang baik dan mudah difahami. Manakala Norhhaft et al. (2018) dalam kajiannya menekankan kepada kepentingan strategi komunikasi bagi menyebarkan budaya dalam kalangan kelompok masyarakat yang mempunyai pemikiran yang sama untuk membincangkan setiap perkara yang telah dipersetujui oleh semua pihak. Menerusi kajian yang telah dilakukan oleh tokoh – tokoh tersebut, Normaliza Abd Rahim (2019) menjelaskan setiap yang diujarkan harus menitikberatkan perasaan setiap penerima sebagai nilai pekerti yang tinggi dalam diri setiap penutur.


Rujukan:

Hue, T. D. (2017). Fourth Generation NGOs: Communication Strategies in Social Campaigning and Resource Mobilization. Ages. International Journal of Strategic Communication. 119-147.


Nothhaft, H., Werder, K. P., Vercic, D., & Zerfass, A. (2018). Strategic Communication: Reflections on an Elusive Concept. International Journal of Strategic Communication, 12 (4).


Ruler, B. (2018). Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests. International Journal of Strategic Communcation, 12 (4): 367-381.


Selinker, L. (1972). Interlanguage. Product Information. International Review of Applied Linguistic in Language Teaching, 10: 209-241.


Tarone, E. (1980). Communication Strategic, Foreigner Talks, and Repair in Interlanguage. Language Learning, 30: 417-431.


Volk, S. C., & Zerfass, A. (2018). Alignment: Explicating a Key Concept in Strategic Communication. International Journal of Strategic Communication.


Winkler, P., & Etter, M. (2018). Strategic Communication and Emergence: A Dual Narrative Framework. International Journal of Strategic Communication, 12 (4): 382-398.


Werder, K.P., Northhaft, H., Vercic, D., Zerfass, A. (2018). Strategic Communication, 12(4): 333-351.


Zerfass, A., Vercic, D., Northhaft, H., & Werder, K.P. (2018). Strategic Communication: Defining the Field and its Contribution to Research and Practice. International Journal of Strategic Communcation, 12(4): 487-505.

#BBM3410Satu2019
#ProfDrN2019Satu
#Minggu8KelasAmali
#Apaitustrategikomunikasiyangandafahami

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.