Thursday, December 19, 2019

BBM3410Satu2019: Facebook Rumusan Bab 5 Minggu 9


Assalamualaikum dan Selamat Petang semua warga Facebook hari ini. Kesempatan pada kali ini akan dirumuskan daripada bab 5 iaitu “Toksonomi dan Pendekatan Strategi Komunikasi”


Normaliza Abd Rahim (2018e) telah menyenaraikan enam belas pendekatan strategi komunikasi yang digunakan dalam interaksi, ujaran, tulisan dan teks.


Strategi komunikasi yang pertama ialah singkatan. Melalui pendekatan ini, singkatan perkataan digunakan dalam kalangan orang yang saling mengenali antara satu sama lain. Malah, singkatan perkataan terdapat juga dalam bentuk tulisan atau teks yang lebih cenderung kepada cerita, skrip drama atau filem. Kedua adalah perkataan baharu yang tidak mempunyai makna. Beliau mendefinisikan perkataan baharu tiada makna merujuk kepada kata yang tidak mempunyai makna dalam kamus. Perkataan tersebut juga sering digunakan oleh mereka yang telah akrab dan saling memahami setiap kosa kata baharu yang diciptakan.


Selain itu, bagi pendekatan penafian atau pencanggahan pula merupakan kata atau ayat yang bertentangan dengan ayat yang diberi. Hal ini dilihat apabila terdapat pengakuan yang negatif daripada seseorang. Ringkasnya, penafian adalah penyampaian mesej yang berlainan daripada cadangan asal. Tambahan itu, pendekatan dari sudut persoalan pula adalah ayat yang berbentuk pertanyaan yang saling berkaitan dengan topik perbincangan. Setiap persoalan yang dikemukakan lebih menjurus kepada tajuk dan kandungan perbualan tersebut.


Di samping itu, dari aspek pendekatan pengulangan pula dilihat kepada mesej penyampaian yang menggunakan perkataan atau ayat dalam bentuk pengulangan. Hal demikian bertujuan untuk pembaca atau pendengar memahami setiap yang ingin disampaikan oleh penulis. Seterusnya, strategi komunikasi perujukan. Perujukan ialah rujukan yang dibuat terhadap sesuatu fakta yang dapat menguatkan pemahaman.


Selain daripada itu, strategi komunikasi bagi pembetulan kendiri menjurus kepada pembetulan mesej yang dibuat oleh seseorang melalui perkataan, frasa, atau ayat sendiri tanpa mendapat pertolongan daripada orang lain. Namun demikian, strategi komunikasi bagi topik berlainan atau dikenali pengabaian mesej pula dirujuk kepada mesej yang disampaikan, akan tetapi pendengar membuat penukaran topik daripada apa yang dibincangkan. Strategi komunikasi yang berikutnya pula ialah proses mencelah yang berlaku ketika orang lain memberi pendapat atau sedang berinteraksi antara satu dengan yang lain. Manakala dari sudut pendekatan penangguhan iaitu senyap, teragak - agak, bunyi dan ketawa adalah merujuk kepada bunyi atau tanpa bunyi dari seseorang kerana tiada perkataan yang dapat dituturkan dan lain - lain.


Justeru itu, terjemahan literal dalam strategi komunikasi adalah membuat penterjemahan bagi setiap satu perkataan tanpa menekankan kepada struktur ayat. Tambahan lagi, terjemahan literal sering digunakan tanpa mengira struktur ayat sasaran betul atau sebaliknya. Strategi komunikasi yang seterusnya ialah pertukaran bahasa. Pertukaran bahasa didefinisikan sebagai bahasa yang digunakan dalam satu perkataan, frasa atau ayat  sama ada ayat yang digunakan betul atau tidak, tetapi dapat difahami oleh orang lain. Oleh itu,  pertukaran bahasa dibahagikan kepada dua, pertamandari aspek frasa dan ayat yang merujuk kepada penggunaan bahasa lain daripada bahasa sasaran. Namun demikian, pertukaran bahasa dari segi kosa kata pula menjurus kepada penggunaan perkataan dalam bahasa sasaran dengan bahasa lain.


Strategi komunikasi yang berikutnya pula adalah imaginasi. Imaginasi merujuk kepada penjelasan mesej melalui imaginasi yang disampaikan kepada pihak yang mendengar atau membaca tentang sesuatu isu. Akan tetapi, strategi komunikasi dari segi kesopanan nelihat kepada mesej yang disampaikan dengan bahasa yang sopan. Kebiasaannya, strategi ini dilakukan dalam keadaan formal. Lantaran itu, parafrasa dalam strategi komunikasi merupakan pengolahan semula kandungan bagi sesuatu tulisan dengan penggunaan kata - kata lain tanpa mengubah maksud makna sebenar ayat. Hal ini kerana, bagi mengelakkan sebarang peniruan dalam sesuatu kajian. Akhir sekali adalah strategi meminta pertolongan. Strategi ini merujuk kepada mesej yang disampaikan dalam bentuk sopan bertujuan untuk memohon pertolongan dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Oleh itu, kesemua pendekatan strategi komunikasi yang dinyatakan di atas digunakan untuk menganalisis data dengan lebih terperinci.


Fraech & Kasper (1983) juga menyatakan terdapat tiga aspek pembelajaran bahasa iaitu pembentukan hipotesis, penilaian hipotesis dan proses automasi. Pembentukan hipotesis merupakan pandangan atau pendapat yang ditegakkan terhadap andaian seseorang. Sebaliknya, penilaian hipotesis merujuk kepada langkah yang dilaksanakan bagi mencapai sesuatu tujuan yang telah ditetapkan. Manakala, proses automasi didefinisikan sebagai komunikasi yang dilakukan dalam kadar yang minima kerana mengetahui setiap apa yang perlu dituturkan. Daripada ketiga - tiga strategi komunikasi yang telah dikemukakan oleh Fraech & Kasper (1983) juga mempunyai ciri - ciri lain yang meliputi penghampiran, penghuraian, pencapaian kod dan strategi meminta bantuan seperti yang telah dinyatakan oleh Normaliza Abd Rahim (2018e). Namun demikian, strategi pengurangan seperti pengelakan mesej, penukaran mesej peminjaman dan bukan verbal tidak digalakkan oleh beliau.


Rujukan:

Normaliza Abd Rahim. (2018e). Communication Strategies Taxonomy: A New Perspective. IUKL Research Journal, 7(1):11-16.


Faerch, C., & Kasper, G. (1983). Strategies in Interlanguage Communication. London: Longman.


Rujukan Buku:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Kuala Terengganu: Penerbit UMT


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.