Thursday, November 28, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi Normaliza Abd Rahim (2019)



Buku “Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi membincangkan teori dan pengaplikasiannya dalam bentuk penyelidikan yang terdiri daripada tujuh bab. Bab pertama adalah Kajian Wacana. Terdapat beberapa takrifan wacana daripada pelbagai sumber yang telah dikemukakan oleh beberapa orang tokoh dalam penyelidikan kajian wacana. Oleh itu, dapatlah dirumuskan bahawa wacana boleh terdiri daripada bentuk teks, tulisan, interaksi, dan ujaran. Setiap wacana perlu diberi penekanan sebelum dianalisis secara lebih terperinci. Selain itu, seseorang akan mudah memahami tujuan wacana apabila ia melihat wacana sebagai suatu perkara yang mudah.

Bagi bab 2 pula membincangkan tentang Teori dan Pendekatan Wacana. Dalam bab ini menyatakan setiap teori dan pendekatan dalam analisis wacana dihuraikan dengan lebih mendalam agar data yang diperoleh adalah tepat. Dengan itu, pemilihan teori dan pendekatan yang bersesuaian adalah penting agar setiap analisis data yang dilakukan dapat difahami dengan jelas.

Selain itu, bagi bab 3 memberi fokus kepada Analisis Wacana Tekstual dan Ujaran. Melalui bab ini kajian analisis wacana terdiri daripada tiga kajian. Antaranya kajian wacana tekstual lirik lagu, wacana tekstua cerita sosial dan pertuturan atau dikenali ujaran terhadap kanak-kanak autisme. Kanak-kanak autsme merupakan kanak-kanak yang mempunyai gangguan perkembangan saraf yang mengakibatkan kesukaran untuk berkomunikasi, menjalani interaksi sosial dan mempunyai masalah tingkah laku.

Seterusnya bagi bab 4 iaitu Strategi Komunikasi. Bab ini menerangkan bahawa untuk mengutarakan dan memecahkan kod dalam bahasa sasaran, keadaan semasa peraturan sistematik bahasa sasaran belum dibentuk (Tarone, 1980: 420). Sebaliknya, Selinker (1972) menjelaskan strategi komunikasi adalah salah satu pendekatan yang diaplikasikan dalam komunikasi antara satu sama lain.

Manakala bab 5 pula iaitu Taksonomi dan Pendekatan Strategi Komunikasi. Melalui bab ini Normaliza Abd. Rahim (2018e) telah menyenaraikan enam belas pendekatan strategi komunikasi yang akan digunakan bagi proses analisis data secara lebih terperinci. Enam belas strategi komunikasi yang dinyatakan oleh beliau meliputi singkatan, perkataan baharu yang tiada makna, percanggahan, persoalan, pengulangan, perujukan, pembentulan kendiri, pengabaian, celahan, penangguhan, terjemahan literal, pertukaran bahasa, imaginasi, kesopanan, parafrasa dan memohon pertolongan.

Di samping itu, bagi bab 6 iaitu Analisis Strategi Komunikasi dalam Kalangan Kanak-Kanak memberi kesan kepada masyarakat, guru, ibu bapa dan pelajar sekolah. Secara keseluruhannya, masyarakat mendapat manfaat apabila memulakan komunikasi yang baik dan berkesan dalam perbualan mahupun perbincangan. Akhir sekali, bab 7 pula telah menyatakan beberapa cadangan untuk dilakukan pada kajian yang akan datang. Tegasnya, kajian analisis wacana dan strategi komunikasi dapat memberi kesan kepada pemahaman.

Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Terengganu Malaysia.
Normaliza Abd Rahim. (2018e). Communication Strategy Taxonomy: A New Perspective. IUKL Research Journal, 7 (1): 11 – 16.
Selinker, L. (1972). Interlanguage. Product Information. International Review of Applied Linguistic in Language Teaching, 10: 209-241.
Tarone, E. (1980). Communication Strategic, Foreigner Talks, and Repair in Interlanguage. Language Learning, 30: 417-431.

Harga Buku: RM20

#ProfDrN2019Satu
#BBM2019Satu2019
#Minggu11KelasAmali
#Kajianwacanadalamstrategikomunikasi





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.